• BIST 1.365
  • Bursa 7 °C
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 8 °C

‘Peygamberler Şehri’ Şanlıurfa izlenimleri!

Kemal Cankaya

Bursa Basın Yayın Enformasyon İl Müdürlüğü’nün düzenlediği organizasyonla, 43 kişilik gazeteci grubu olarak geçen cuma günü İl Müdürü Ali Fuat Gölbaşı eşliğinde ‘Peygamberler Şehri’ Şanlıurfa’ya çıkartma yaptık.

İki günlük gezide yoğunlaştırılmış bir programla, Şanlıurfa’nın tarihi birçok bölgesini gezme olanağı bulduk.

Balıklı Göl, Halfeti barajında tekne gezisi, akşam kent merkezinde sıra gecesi, Harran Mülteci kampı ziyareti, Harran tarihi ören yerleri, Şanlıurfa’nın yerel televizyon kanalı Kanal Urfa’nın tesislerini ziyaret ve dönüş günü çarşıda gezi, alışveriş yaptık.

Urfa gezisi, protokol dışı bir nevi turistik gezi oldu.

Şanlıurfa’ya gittiğimiz ilk akşam bizleri, Basın Yayın Enformasyon İl Müdürü Erdoğan Güvel karşılayarak, gezi boyunca bizlere refakat etti.

Meşhur Urfa Kebabı ikramının ardından konaklayacağımız Nevali Otel’e yerleşip dinlendik.

Ertesi sabah  slowcity (sakin şehir) Halfeti’de barajda yaptığımız tekne gezintisi ile yamaçlara kurulmuş tarihi Urfa evleri, mağaraları, su altında kalan köy evlerinin olduğu yerde ayakta duran cami minaresinin estetik güzelliği bizleri selamlıyordu.

Halfeti doğal güzelliği, sakin hali ile insana büyük huzur veriyor.

Türkiye’nin dört bir yanından turlarla gelenlerin Şanlıurfa’da uğradıkları yerlerden biri olduğu ifade ediliyor

Televizyon dizisi Karagül’de gördüğümüz mekanları kendimiz bizzat yakinen görmüş olduk.

Halfeti’de konuştuğumuz insanlar, dizilerin gerçek anlamda kendi kültürlerini yansıtmadıklarından şikayetçiler.

Her şehrin kendine özgü yaşanmış hikâyeleri var.

Halfeti’nin rivayet olunan hikâyesi ise; şehir siyah gülün yetiştiği tek yer olarak kabul edilir. Söylenceye göre birbirlerine kavuşamayan iki âşık kendilerini Fırat’ın sularına bırakır ve bunun üzerine Halfeti’deki bütün kırmızı güller siyah açar. Kendini sulara atan bu iki âşık gibi, bir kısmını sulara bırakan şehir, bir ayağı su altında hikâyeleriyle yaşamaya devam ediyor.

Halfeti’den sonra, Şanlıurfa merkezinde 36 bin dönüm üzerine kurulu Etnografya müzesini gezdik, insanlık tarihini anlatan neolitik çağa ait eserlerin birebiri ve  replikalarını gördük.

İnsanlık tarihine ışık tutan 11 bin 500 yıllık tarihi olan kutsal tapınakların bulunduğu Göbeklitepe’de kazı çalışmalarının devam etmesi nedeni ile ziyarete kapalı olduğu için görme imkanı bulamadık.

Fakat müzede sergilenen birebir replikalarını görme imkânı oldu.

Sanırım Türkiye’nin sayılı en büyük müzelerinden biri olma özelliğine sahip.

Şanlıurfa’da ilk akla gelen yerin Balıklı Göl olduğunu biliyoruz.

Balıklı gölün hikayesi ise, Hz. İbrahim’in atıldığı ateş suya dönüşür ve odunlar da balık olur. O günden sonra gölün adı Halil-ür Rahman olur. Allahın Dostu anlamına gelen bu isim, Hz. İbrahim’in kutsallığını yansımaktadır. Bugün göl hem Halil-ür Rahman, hem de Balıklı Göl olarak anlatılır.

Son gün Harran’da bulunan Suriyeli mültecilerin bulunduğu konteynır kenti ziyaret ettik, savaşın insanlarda bıraktığı acı izlerini kampta yaşayan insanların yüzlerinde gördük.

Bizleri kamp girişinde yüzlerce çocuk, sevgi seli ile karşıladı, inanın o an çok kötü oldum, gözlerim doldu.

Konteynır önlerinde oturan kadınlar tedirgin ve üzgün bir şekilde bizleri merak içersinde izlediler.

En çok savaşın acısını kadınlar ve çocuklar yaşıyor.

Ziyaret ettiğimiz kampta toplam olarak 11 bin insan konaklıyor.

Bu kampa yerleşildiği günden bu yana 2 binin üzerinde çocuk dünyaya geldiğini yetkililer söyledi.

İmkanlar ölçüsünde kampta bulunan Suriyeli vatandaşların tüm ihtiyaçları karşılanıyor.

Genellikle çocukların birçoğunun yalın ayak dolaştığını gördük.

Bu çocukların neden yalın ayak olduğunu kampın sorumlu müdürüne sorduk.

Genelde Arap kültüründe çocuklar yalın ayak dolaşıyorlar, ayakkabı verilmesine rağmen giymediklerini, verilen ayakkabıları sattıklarını söyledi.

Yüzlerce çocuğun toplu halde ‘Türkiye, Türkiye’ sloganları, Arapça olarak ‘Büyük lider Erdoğan’ sloganları ile ardımız sıra yürümeleri ayrı bir renklilik oldu.

Son durağımız Harran Belediye Başkanı Mehmet Özyavuz’un davetlisi olarak, Harran oldu.

Harran Belediyesi Basın Halkla ilişkilerden bir yetkilinin ilçe ilgi bilgi vermesinin ardından,  Başkan Özyavuz’un kendi konuk evinde ağırlandık.

Başkan Mehmet Özyavuz bizlerin ziyaretinden memnun olduklarını, ağırlamaktan büyük bir mutluluk duyduğunu belirtti.

Gelelim Şanlıurfa gezimizin siyaset kısmına…

Sokakta görüştüğümüz insanlar, Suriyelilerden oldukça rahatsızlar. Urfa’da 850 binin üzerinde Suriyelinin ikamet ettiğini söyleyerek, gelecekte çok büyük potansiyel bir tehlike olacakları yönünde kaygı duyduklarını söylediler.

Tabi bu arada iç politika ile ilgili de çok iç acıcı düşünmüyorlar, ekonominin iyi gitmediğini belirtiyorlar.

Gıda, Tarım ve Hayvancılık eski Bakanı Faruk Çelik, Şanlıurfa Milletvekili ile ilgili memnun olup olmadıklarını sorduğumuzda, genelde cevap vermek yerine tebessümle bakmayı yeğlediler.

Sadece birkaç kişi ‘’Size geri gönderdik hayrını görün, Urfa ithal milletvekili istemiyor artık, bizim şehrimizde bizi daha iyi tanıyan, anlayan nice cevherler var’’ dedi.

Tabi bu arada aramızda can kulağı ile konuşulanları dinleyen posta güvercinleri de sıcağı sıcağına bilgi akışı yaptı!

Şanlıurfa modern bir kent olmakla birlikte, oldukça muhafazakar sosyal bir yaşama sahipler.

Kadim şehirlerden biri olarak gezilmesi, görülmesi gereken bir yer.

Şanlıurfa’nın tarihi, kültürel değerlerini Yeşil Bursa Dergisi’nin 18. sayısında yazacağım.

‘Evliyalar Şehri’ Bursa’dan, ‘Peygamberler Şehri’ Şanlıurfa’ya selam olsun.